باشگاه کارآفرینی

باشگاه کارآفرینی به عنوان یک نهاد فعال و تأثیرگذار در سپهر کارآفرینی کشور با هدف فرهنگ‌سازی و ترویج و ارتقای توانمندی‌ها و قابلیت‌های کارآفرینانه در کشور از راه‌اندازی کسب و کار و تولید محصولات دانش‌بنیان حمایت می‌کند.

با توجه به اینکه دروس دانشگاهی ظرفیت‌ها و توانایی‌های شغلی را به ویژه در مسائل نظری افزایش می‌دهد اما دانشجویان مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار موردنظر خود را به دست نمی‌آورند. مؤسسهٔ کارآفرینان و نوابغ سعیدی با راه‌اندازی باشگاه کارآفرینی فعالیت‌های گوناگونی در ارتباط با این مهم انجام خواهد داد.

اهداف راه‌اندازی باشگاه

  • آموزش
  • مشاوره
  • تسهیل‌گری
  • حمایت مالی

فعالیت‌ها

  • ارائهٔ آموزش‌های مهارتی و کارآفرینی؛
  • ارائهٔ مشاوره تخصصی در زمینه کارآفرینی؛
  • برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی مورد نیاز نسل جوان؛
  • همکاری در بازدیدهای صنعتی و برگزاری نشست با کارآفرینان اساتید و صاحب‌نظران؛
  • حمایت از شرکت در همایش‌های کارآفرینی داخلی و خارجی؛
  • برقراری ارتباطات خارجی با بازار کار و سرمایه و ارائه اطلاعات و اخبار به افرادی که نیاز دارند؛
  • برگزاری جلسات هم‌آموزی؛
  • باشگاهی برای ایده‌پروری و تجاری‌سازی؛
  • قراردادن امکانات در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان نخبه؛
  • فراهم‌سازی امکان بازدید اعضا از مکان‌های تولیدی داخل یا خارج از کشور؛
  • بسترسازی کمک به نخبگان هنرمند؛
  • بسترسازی کمک به نخبگان علوم انسانی (در زمینه‌های اقتصاد، مدیریت، فلسفه و …)؛
  • راه‌اندازی اتاق فکر؛
  • کمک به انتخاب ایده مناسب برای راه اندازی کسب و کار پربازده؛
  • عمل کردن به صورت startup accelerator برای شرکت‌های نوپا.
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری
  • برگزاری استارتاپ ویکندهای ((startup weekend گوناگون؛
  • استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی (Experimental Education)در سراسر دنیاست که در سه روز متوالی (آخر هفته‌ها) برگزار می‌شود. در این برنامه شرکت‌کنندگان پرانگیزه‌ای از میان برنامه‌نویسان، مدیران تجاری، علاقمندان، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک گرد هم می‌آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده‌هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا کند.
    در استارتاپ ویکند ایده‌های زیادی مطرح می‌شوند همگی در یک فضای مشترک قرار می‌گیرند و با کمک مربیان خبره که از میان کارآفرینان موفق انتخاب می‌شوند ایده‌ها را به کسب و کار تبدیل می‌کنند. در پایان برنامه تیم‌ها پروژه‌های خود را به هیئتی از داوران که از میان جامعه سرمایه‌گذار و اساتید دانشگاهی و کارآفرینان هستند، ارائه می‌کنند. این رویداد در سطح جهانی توسط برندهای معتبری همچون گوگل، مایکروسافت، آمازون و … حمایت تجاری می‌شود. این برنامه جهانی تا به حال بیش از یک هزار بار در بیش از ۴۸۰ شهر دنیا برگزار شده و شبکهٔ پهناوری از مشتاقان کارآفرینی را پدید آورده است.
  • حمایت از رویدادهای سیلیکون در ایران؛
    امروزه به تمام فعالیت‌های حوزهٔ کارآفرینی سیلیکون‌ولی[۱] یا رویدادهای سیلیکون گفته می‌شود که هدف آنها به اشتراک‌گذاشتن و انتقال تجربیات علمی و اجرایی کارآفرینان موفق است.

——————–

[۱] درهٔ سیلیکون منطقه‌ای است در ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در حومهٔ کالیفرنیا. تاریخچهٔ ایجاد این ناحیه را گاراژی می‌دانند که در دههٔ سال ۱۹۳۰ میلادی دو دانشجوی مهندسی دانشگاه استنفورد فعالیت خود را در آن آغاز کردند. این گاراژ در حال حاضر به‌عنوان نماد درهٔ سیلیکون و محل تولد آن شناخته می‌شود. از جمله شرکت‌های بزرگ واقع در این منطقه از اینتل، ای‌ام‌دی، اپل، ایسوس، ای‌بی‌ام، گوگل، اچ‌پی، نوکیا، اوراکل، سونی، یاهو، سیسکو و … می‌توان نام برد.