ترجمهٔ مقالات تخصصی کارآفرینی و کسب و کار

حمایت از کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای موفق (با تمرکز بر کارآفرینی نخبگان) یکی از اهداف اصلی مؤسسه کارآفرینان و نخبگان سعیدی است. در سال‌های اخیر بررسی‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی بسیاری بر کارآفرینی، به معنی روند خلق ارزش‌ها و محصولات مادی و معنوی جدید از طریق تلاش متعهدانه و بررسی ریسک‌های ناشی از آن، انجام گرفته است که حاصل آن دانشی کارآمد برای درک، ایجاد و بهبود کسب و کار است. در کشورهای توسعه‌یافته مجامع دانشگاهی و اقتصادی در آموزش کارآفرینی و کسب و کار بسیار فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال دانشگاه هاروارد مدرسه کسب و کار دارد. بسیاری از مراکز آموزش عالی و بنیادهای حامی کارآفرینی و کسب و کار مقالات و منابع آموزشی غنی‌ای را به صورت رایگان در اختیار جامعه قرار می‌دهند. متأسفانه در ایران محدودیت منابع به زبان فارسی برای آموزش کسب و کار وجود دارد.

نشریات و مقالات منتشره به زبان فارسی حوزهٔ کارآفرینی

سال‌هاست در کشورهای پیشرفته و صنعتی مدرسه‌هایی با عنوان مدرسهٔ کسب‌وکار ((business school ‌تأسیس شده است که علاوه بر آموزش، با پژوهش‌ها و تعاملات گروهی در حوزه‌های دانش‌بنیان مقالاتی نوشته و منتشر می‌شود. البته باید به این نکته توجه کرد که تمام مقالات و نشریات این حوزه از کنار این مدارس درنمی‌آید و بسیاری سایت‌ها و اشخاصی هم هستند که در این حوزه کارهای تخصصی جدی انجام می‌دهند، مثلا The European Business Review .

در این میان مدرسه کسب‌وکار هاروارد با داشتن رتبهٔ دوم از نظر سطحِ علمی در جهان پس از مدرسهٔ کسب‌وکار استنفورد (Stanford Business School)، معتبرترین نشریهٔ این حوزه را با نام Harvard Business Review منتشر می‌کند. این مجلهٔ پر بار تخصصی و کاربردی به یازده زبان منتشر می‌شود که در ایران نیز بیش از پانزده سال است که نه به صورت کامل بلکه بخش‌هایی از هر شمارهٔ آن با عنوان نشریهٔ گزیدهٔ مدیریت چاپ می‌شود.

در ایران نیز پس از گذشت حدود دو دهه از پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در رشتهٔ MBA در دانشگاه‌هایی چون صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران اولین دانشگاهی بود که دانشکدهٔ کارآفرینی بنیاد نهاد و به تبع آن چندین دانشکده و مرکز دیگر طی ده سالهٔ اخیر در کشور راه‌اندازی شد.

در چند سال اخیر با وجود نوپایی این رشته در ایران اساتید و دانشجویان بسیاری موفق به انجام فعالیت‌های علمی و عملی گوناگونی در حوزه کارآفرینی و کسب و کار شدند، البته کمک‌های دولت و پیگیری راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری توسط نهاد ریاست جمهوری و سایر ارگان‌ها نیز در پیشرفت این حوزه تأثیر به‌سزایی داشته است.

اما متأسفانه منابع و مقالات پژوهشی و آماری محدودی به زبان فارسی برای آموزش کسب‌وکار وجود دارد، که از دلایل آن نبود بستر مناسب برای نشر و در اختیار عموم قراردادن آنهاست تا قشر تحصیل کرده هنگام ورود به بازار کار و راه‌اندازی کسب و کار یا استارت‌آپ بدان‌ها مراجعه کند و با مطالعهٔ آنها ادامه مسیر برایش سهل‌تر شود.

بسترهای رسمی چاپ و نشر مقالات این حوزه، چه به صورت تألیف چه ترجمه بسیار انگشت شمارند و از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فصل‌نامهٔ توسعهٔ کارآفرینی، دانشکدهٔ کارآفرینی دانشگاه تهران که از سال ۸۷ تا ۹۴ به دو صورت چاپی و برخط منتشر می‌شد. مقالات این فصل‌نامهٔ همه تألیفی و پژوهشی بودند و به بررسی فعالیت‌های داخلی می‌پرداختند. متأسفانه یک سالی است که از تعطیلی این نشریه می‌گذرد، نشریه‌ای که در رتبه‌بندی سال ۹۴ نشریات علمی پژوهشی کشور رتبهٔ سوم را کسب کرد. با این حال دسترسی به تمامی مقالات این نشریه در آدرس https://jed.ut.ac.ir امکان‌پذیر است.
  • مجلهٔ راهبردهای کارآفرینی، مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان که از آذرماه ۹۳ تا بهار ۹۴ تنها به صورت الکترونیکی منتشر می‌شد. اما متأسفانه یک سالی از انتشار آخرین شمارهٔ آن می‌گذرد. با این حال دسترسی به این نشریه در آدرس http://karafarini.ui.ac.ir امکان‌پذیر است.
  • مجلهٔ الکترونیکی ستکا، ماهنامهٔ کارآفرینی که توسط برخی علاقمندان حوزهٔ کارآفرینی، اغلب از فارغ‌التحصیلان رشتهٔ MBA دانشگاه صنعتی شریف، از اسفند ۹۲ تا فروردین ۹۴ منتشر می‌شد.

و نشریاتی که هنوز در این حوزه منتشر می‌شوند:

  • گاهنامهٔ الکترونیکی کارآفرینی، اقتصادی، علمی و آموزشی، خانهٔ کارآفرینان ایران
  • مجلهٔ بازارکار نوین، جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران
  • ماهنامهٔ کارآفرین، انجمن مدیران صنایع
  • ماهنامهٔ کارآفرین ناب، ماهنامهٔ آموزشی، پژوهشی، خبری، تحلیلی است و
  • مجلهٔ الکترونیکی جدیدی که کاملا گوی رقابت را از همتایان خود ربوده و با ظاهری آراسته‌، با انتشار اخبار مربوط به کارآفرینان جوان کشور و برگزاری استارت‌آپ‌ها، رویدادهای سیلیکون و … با گذشت ۴۱ شماره هنوز هم هر شنبه منتشر می‌شود، هفته‌نامهٔ شنبه!

بعضی از این مقالات و نشریات اگرچه بعضاً توسط اساتید برجستهٔ این رشته و گاهی روزنامه‌نگاران بنام کشور مدیریت می‌شوند، پس از مدتی به دلایل متعددی تعطیل می‌شوند یا پاسخ‌گوی نیاز قشر تحصیل‌کرده نیستند. به همین دلیل جای مراکز تخصصی، تألیف، ترجمه و نشر مقالات کارا در این حوزه بسیار خالی است. در نتیجه تهیهٔ محتوای آموزشی رایگان در این زمینه به رشد کارآفرینی کمک شایانی می‌کند.

بنابراین برگرداندن مجموعه مقالاتی از بین مقالات متعدد موجود به فارسی و به صورت رایگان در اختیار مخاطبین قرار گیرند. البته در انتخاب اولیهٔ مقالات با مشاوره افراد متخصص صورت می‌گیرد و اولویت ترجمه با مقالاتی است که در منابع معتبر بین‌المللی منتشر شده باشند.